Sabtu, 15 Januari 2011

WIKI ADOPTIE - NL - 10 JAAR

Wikipedia 10 jaar

Met dank aan: De Wereld is van Iedereen

Op 9 februari 2007 was ik het zat. Ik vond het artikel over adoptie op Wikipedia zwaar beneden peil. Vertwijfeld keek ik naar de uitnodigende knop "bewerken" op de pagina. Zou ik?

Ik heb erop geklikt. Vele honderden malen. Al snel mengde ook ene Hilbrand W.S. Westra zich in op de bewerkpagina. Soms typte hij lange stukken, bijvoorbeeld over de Joodse pleegkinderen en soms verwijderde hij alleen 'biologische' bij 'familie'. Samen werkten we met horten en stoten aan het artikel. We mailden en pasten elkaars teksten aan. Ik ploegde door boeken en websites en liet me inspireren door de Duitse en Engelse Wikipedia-artikelen over adoptie. Maar het meest leerde ik van Hilbrand. Omdat hij zelf geadopteerd is, bekeek hij bijna alles van een andere kant dan ik gewend was.

Met zijn inbreng en die van andere Wikipediagebruikers werd het artikel steeds langer en beter. Ik besloot om het gedeelte over Nederland af te splitsen en later om het artikel aan te melden als etalage-artikel. Het is nu één van de 237 artikelen die in de etalage staan van de totaal 665.623 Wikipedia-artikelen. Iedere dag wordt het artikel zo'n 100 keer bekeken. Zelfs geadopteerden steken er nog wat van op!

Met Hilbrand heb ik nog geregeld contact. Ik krijg geregeld een kritisch mailtje naar aanleiding van mijn schrijfsels en soms krijg ik een soort van compliment (geloof ik). Maar iedere keer wordt ik er wat wijzer van.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar